Jakie ma znaczenie kolor w naszej codzienności? 

Dzięki kolorom możemy zrobić dobre pierwsze wrażenie, a nawet sprawić, że zostaniemy zapamiętani na długo. Wystarczy poznać siłę jaką dysponuje kolor.

Psychologia koloru

 

To w jaki sposób odbieramy kolory zależy od naszej podświadomości, ale i od nauki. Na przykład. Czemu przy ciepłych barwach – czerwieni, żółci, pomarańczu – czujesz się żywszy i pobudzony? Wiąże się to z długością fali tych kolorów. Są długie, przez co oko i mózg zużywa więcej energii. Co za tym idzie – przyspiesza metabolizm, a ty czujesz się pobudzony.

Na odwrót jest zimnymi kolorami. Patrząc na nie, odczuwamy spokój, ponieważ krótkie fale zużywają znacznie mniej energii. Specjaliści od marketingu, zdążyli już to wykorzystać i zalecają używania czerwonego oświetlenia przy produktach, ponieważ w jego wyniku ludzkie reakcje są o 12% szybsze, niż w przypadku zwykłego światła.

Dariusz Tarczyński, autor książki o psychologii koloru, uważa, że modą również nie rządzi przypadek i wszystko ma związek z kolorem jako koniecznością wyrażenia swoich emocji i problemów. A fakt, że niektóre kolory są modne jest właśnie odpowiedzią na te potrzeby przeciętnej kobiety czy mężczyzny.

 

Chromoterapia

To kolejny rodzaj medycyny alternatywnej, tym razem wykorzystującej właściwości kolorów. Polega na bombardowaniu zmysłu wzroku konkretnym kolorem, mającym powodować pobudzenie lub spokój. Koloroterapia, zakłada również, że dzięki odpowiednim kolorom człowiek będzie mił więcej energii do życia i optymizmu.

psychologia koloru

Synestezja, czyli Paul Klee i Franciszek Liszt słyszeli kolory

Nie tylko LSD powoduje słyszenie kolorów i łączenie dźwięków z kolorami. Naukowcy potwierdzili, że istnieje takie zjawisko bez używek, spowodowane dodatkowymi połączeniami w mózgu. Jedni uważają, że może to być kolejna odmiana autyzmu, inni – zespołu sawanta.

Okazało się, że takie wrażenie da się również wywołać u osób, które wcześniej czegoś podobnego nie doświadczyły. Badania miały miejsce rok temu. Grupa badawcza dostała tekst z zaznaczonymi kolorem niektórymi literami. Ich zadaniem było po prostu go przeczytać. Po krótkim czasie, badani zauważyli, że litery zaczynają im się kojarzyć z danym kolorem. Nawet jeśli potem w tekście były czarne.

 

Powiedz mi swój ulubiony kolor, a powiem Ci kim jesteś…

No prawie. Istnieją horoskopy i analizy osobowości na bazie ulubionych kolorów. Z czystym sumieniem mogę przyznać, że u mnie mniej więcej się potwierdziło.

Oprócz tego, symbolika kolorów przydaje się w niektórych codziennych sytuacjach, na przykład podczas spotkania biznesowego lub randki. Albo jako informacja o nas samych. Sprawdza się to zwłaszcza na zakupach, kiedy podświadomie wybieramy dany kolor. Często to może świadczyć o naszym stanie psychicznym.

 

psychologia koloru

 

Najbardziej neutralnym i niezobowiązującym kolorem jest szary, który w ubiorze najczęściej podkreśla solidność i równowagę. Z tego powodu często jest wybierany i polecany do stroju biznesowego. Jako jedyny kolor nie ma negatywnych skojarzeń, co jeszcze bardziej wpływa na jego neutralność.

Inaczej prezentuje się biały, który kojarzy się z niewinnością i czystością, ale również z dystansem, niedostępnością i chłodem. Dla niektórych, biały to rodzaj manifestu i pokazania swojej zachłanności na życie.

Czarny również determinuje dystans i niedostępność, ale też powagę i wyrafinowane. Wiele osób w ten sposób ujawnia potrzebę poszukiwania siebie i energii do działania.

psychologia koloru

Czerwony, najczęściej wybierany na randki dodaje energii i pewności siebie. Nie bez powodu, podeszwy szpilek Louboutin są takie a nie inne. Symblizuje władzę i namiętność, ale również sprawia, że włącza się lampka ostrzegawcza. Czerwnień jest najlepszym sposobem na zwrócenie na siebie uwagi, ale pamiętaj. Co za dużo to niezdrowo. Najlepiej sprawdzają się jej pojedyncze elementy, takie jak szminka czy lakier do paznokci.

Bardziej uroczą i niewinną siostrą czerwieni jest różowy. Symbolizujący słodycz i delikatność, ale też infantylność. Jego pastelowe odcienie dodają lekkości, świeżości i łagodnego romantyzmu. A mocniejsze odcienie – efekt lalki Barbie.

 

psychologia koloru

 

Fioletowy należy do kolorów kojarzących się z uduchowieniem. Symbolizuje kreatywność, bogactwo i luksus. Mimo to, rzadko kiedy pojawia się w dress codzie, ponieważ często jest wybierany przez introwertyków.

Zielony i niebieski są chłodnymi kolorami, dzięki czemu spowalniają tętno i sprawiają wrażenie odprężenia i ciszy. Zielony dzięki skojarzeniom z naturą sprawi, że będziesz odbierany jako osoba spokojna i uprzejma. Niestety, coraz częściej wiąże się to także ze słynnym powiedzeniem, że ktoś jest w danej dziedzinie zielony… I nie ma na tyle energii, żeby to zmienić. Podświadomy wybór tego koloru może też oznaczać potrzebę bliskości.

Ulubiony kolor większości ludzi na świecie – niebieski, przez psychologów uważany jest za nudny i sprawiający wrażenie chęci zdystansowania się. Podświadomie oznacza też chęć tworzenia czegoś wielkiego. Z kolei błękit i granat, często wybierany w biznesie, sprawiają wrażenie lojalności i zaufania.

 

psychologia koloru

 

Żółty wywiera najbardziej optymistyczne wrażenie na otoczenie, ale i świadczy o potrzebie relacji międzyludzkich, nieodpowiedzialności i braku skupienia. Pomarańczowy również należy do radosnych kolorów. W nadmiarze, może oznaczać rozkojarzenie i brak powagi. Natomiast odcienie brązu i beżu sprawią, że nabierzesz powagi i skromności. Jednak, jeśli przesadzisz, możesz wyjść na skąpca lub nudziarza.

Prawda jest taka, że kolory inaczej wpływają na nas kiedy my je wybieramy, a jeszcze inaczej kiedy to one wybierają nas. O tym przeczytasz w kolejnej części: Jak manipuluje kolor?

Zobacz też poprzednią część: Co to jest kolor? Teoria i pojęcie koloru.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.